sâmbătă, 6 mai 2017

Propuneri de activități pentru "Școala altfel"

În săptămâna "Școala Altfel" toți profesorii caută să le pregătească elevilor un orar cu adevărat special, cu spectacole, ateliere și programe de divertisment pentru copiii educative. An de an aceste activități se pot schimba, iar profesorii sunt în căutare de noi modalități prin care să-și surprindă plăcut elevii.
Ca viitor cadru didactic voi propune 5 activități, îndrăgite în mare parte de mulți copii/adilescenți. Îmi doresc sa am o clasă de elevi în gimnaziu sau la liceu,deoarece voi fi pregătită să îmi ajut mereu elevii ,îmi place să dau sfaturi și să îi îndrum pe mai departe.
“Şcoala Altfel” este ocazia prin care “formalul” prinde conturul pe care noi ni-l imaginăm şi prin care putem duce conceptul de educaţie la nivelul la care ne dorim noi să ajungă. În prag de vacanţă, programul rupe barierele monotoniei, ale procesului de asimilare și reproducere, punând creativitatea elevului mai presus, pentru o săptămână, de orice curriculum şi programă şcolară prin: 
- Procesul de învăţare prin joc; 
- Participarea copilului la alegerea activităţilor şi a jocurilor; 
- Organizarea adecvată a ambientului educativ; 
- Flexibilitatea strategiilor de predare-învăţare; 
- Stimularea şi dezvoltarea stimei de sine, a comunicării interpersonale şi a relaţionării.
Cele 5 activități propuse sunt:

1)Activități de voluntariat

      În această perioadă a globalizării şi a schimbărilor continue, lumea devine din ce în ce mai mică, mai interdependentă şi mai egoistă. Voluntariatul reprezintă însă o modalitate prin care pot fi întărite şi susţinute valorile legate de comunitate, de binele făcut aproapelui; persoanele pot să îşi exercite drepturile şi responsabilităţile de membri ai comunităţilor şi se pot stabili puncte de legatură între diferite culturi.
      Scopul activității este de a forma copiii şi adolescenţii din școli gimnaziale, licee și instituţii , în spiritul implicării voluntare şi soluţionării unor probleme sociale, culturale şi educaţionale identificate în comunitatea în care trăiesc. 
      Obiectivele strategice ale activității sunt:

  • Responsabilizarea şi implicarea activă a elevilor în identificarea unor nevoi sociale, culturale sau educaţionale din comunitate, în găsirea de modalităţi de intervenţie.
  • Formarea unor deprinderi şi abilităţi de proiectare a activităţilor de voluntariat.
  • Dezvoltarea unor competenţe antreprenoriale prin derularea de activităţi aducătoare de venit, prin care se acumulează resursele materiale necesare derulării proiectelor.
  • Cultivarea spiritului de echipă, a abilităţilor de comunicare interpersonală.
  • Alcătuirea unui club al voluntarilor care să îşi perpetueze activitatea pe termen lung (chiar şi în calitate de absolvenţi, tinerii vor fi încurajaţi să activeze în cadrul clubului).
Imagini pentru imagini voluntariat

2)Vizitele la muzee

Muzeul este o instituție de mare valoare și se bucură de mare prețuire în toată lumea, deoarece joacă un rol important în educarea tineretului și spiritul respectului față de valorile materiale și spirituale create de-a lungul istoriei. De aceea se impune ca scoala să ofere tinerilor posibilitatea de a cunoaște în mod organizat muzeul în tot ceea ce înseamnă el pentru societate. Muzeele chezășuiesc o reală posibilitate de supravieţuire mărturiilor, ştirilor şi ideilor anterioare nouă, căci ele reprezintă oglinda în care un popor se poate recunoaște pe sine însuși. Cu cât sunt mai variate tematic, izbutesc să reflecte o înfățișare mai apropiată de realitate.
Depozitar principal al valorilor materiale și spirituale, factor de educație care ar trebui să aibă un impact hotărâtor în formarea unei atitudini de respect față de valorile naționale.
Programul iși propune să familiarizeze tânărul elev de liceu sau de gimnaziu cu muzeul, să-l cunoască în toată complexitatea activității lui, să cunoască fața văzută și nevăzută a muzeului și a activității muzeologilor, de la ghizi și cercetători și restauratori.  
 Ca scop își propune să stimuleze interacțiunea pe linie educațională dintre muzeu și școală, să pregătească adolescenții dar și categorii de public pentru valorizarea potențialului educativ adus de acest mediu cultural.
Obiectivele acestei activități sunt:
  • Să facă deosebire între colecție și muzeu; 
  • Să cunoască diferite tipuri de muzee existente; 
  • Să recunoască un obiect original, de o replica sau un obiect contrafăcut; 
  • Să recunoască frumosul și să-l deosebeasca de kitch
  • Să cunoască modul de vizitare a muzeului, a unei săli de muzee; 
  • Să respecte munca lucrătorilor din muzee: muzeografi, ghizi, custozi, supraveghetori de sală, etc.; 
  • Elevii vor putea folosi în mod corect și conștient termeni precum: naturalizare, conservare, restaurare, patrimoniu, dioramă, depozit, replică, mediu ambient, etc.; 
  • Elevii vor putea participa la activitățile muzeelor cu diferite ocazii( ziua porților deschise, zilele muzeelor, sesiuni de referate si comunicări științifice).
Imagini pentru muzeul iasi

3)Concursuri de cultură generală

Scopul proiectului este de a valorifica şi dezvolta talentele, preocupările extraşcolare şi competenţele copiilor în domenii cat mai variate şi interesante prin intermediul activităţilor non-formale, care să se plieze pe nevoile lor.
Obiectivele acestei activități sunt:
  • Îmbunătățirea relațiilor de comunicare între elevi
  • Dezvoltarea competențelor de relaționare interpersonală
  • Dezvoltarea inițiativei, a creativității şi a disponibilității de a lucra în echipă cu scopul realizării diferitelor sarcini.
  • Cultivarea interesului şi exprimarea unei atitudini pozitive față de educație
  • Valorificarea cunoştințelor dobândite de elevi în domeniul culturii generale şi educație tehnologică - informatică.
  • Cultivarea interesului pentru activitatea sportivă şi valorificarea aptitudinilor sportive
  • Stimularea interesului pentru protejarea mediului înconjurător.
  • Optimizarea comunicării orale şi scrise prin utilizarea noilor tehnologii informaționale

Imagini pentru concursuri cultura generala


4)Street Dance

Street Dance este un program de dans foarte activ, plin de ritm si energie,  concentrat pe mișcări moderne. Este susținut de un coordonator de dans profesionist, din showbizz-ul autohton și se potriveste  adolescenților, care vor învăța diverse mișcări de dans contemporan tip RNB, hip-hop și street dance.
Scopul dansului este cresterea flexibilitatii, coordonarii si echilibrului, capatarea unei tinute corecte si elegante, deprinderea importantei disciplinei de grup si a concentrarii.
Cresterea increderii in sine, inlaturarea timiditatii si dezvoltarea abilitatilor de socializare sunt doar cateva dintre avantajele emotionale si sociale pe care le poate aduce frecventarea cursurilor de dans de catre copii/adolescenți.
Dansul este unul dintre cele mai frumoase si complexe sporturi, care dezvolta nu doar latura fizica, ci si latura artistica a copiilor.
Obiectivele activității:
  • Formarea si dezvoltarea deprinderilor motrice de baza si aplicativ-utilitare; 
  • Intarirea sanatatii, fortificarea si calirea organismului, stimularea motricitatii;
  • Formarea si dezvoltarea miscarii artistice, a fondului emotional al acestora, deci a sensibilitatii artistice; 
  • Formarea deprinderilor motrice de coordonare si indemanare, avand ca fond sensibilitatea artistico-muzicala; 
  • Dezvoltarea stilului motric propriu, avand ca fond particularitatile de temperament ale copiilor.


5)Activități de cunoaștere și autocunoaștere


Cunoaşterea şi acceptarea de sine sunt variabile esenţiale în funcţionarea şi adaptarea optimă la mediul social, în menţinerea sănătăţii mentale şi emoţionale. Cunoaşterea de sine se dezvoltă odată cu vârsta şi cu experienţele prin care trecem. Pe măsura ce persoana avansează în etate, dobândeşte o capacitate mai mare şi acurată de autoreflexie. Cu toate acestea nu putem spune că ajungem vreodată să ne cunoaştem deplin. Imaginea de sine presupune conştientizarea a „cine sunt eu” şi a „ceea ce pot să fac eu”. Ea influenţează atât percepţia lumii, dar şi a propriilor comportamente. Spre exemplu, un elev care se percepe pe sine ca o persoană interesantă, va percepe lumea din jur şi va acţiona diferit faţă de un alt elev care se vede pe sine drept o persoană anostă.
Scopul dezvoltării capacităților de înțelegere și de formare a unor deprinderi practice.
Obiective: 
  •  Autocunoaştere personală şi cunoaşterea celorlalţi 
  • Identificarea asemănărilor şi deosebirilor faţă de colegi
  • Împărtăşirea sentimentelor auto-percepute 
  • Cunoaşterea modului în care este perceput de ceilalţi
  • Autocunoaşterea personală prin identificarea persoanelor şi a evenimentelor importante

Imagini pentru cunoastere si autocunoastere

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu